Posudzovanie zdravotného postihnutia v sociálnej ekonomike

Posudzovanie zdravotného postihnutia v sociálnej ekonomike

Kompetencie pracovnej zdravotnej služby (PZS) Úloha ÚPSVaR pri zamestnávaní zdravotne znevýhodnených osôb Novela zákona o sociálnej ekonomike 112/2018 Z. z.Kompetencie pracovnej zdravotnej služby (PZS) Úloha ÚPSVaR pri zamestnávaní zdravotne znevýhodnených osôb Novela zákona o sociálnej ekonomike 112/2018 Z. z.Kompetencie pracovnej zdravotnej služby (PZS) Úloha ÚPSVaR pri zamestnávaní zdravotne znevýhodnených osôb Novela zákona o sociálnej ekonomike 112/2018 Z. z.

O čo ide a v čom je zásadný problém

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny oznámilo, že pristúpi k novelizácii zákona o sociálnej ekonomike a zásadným spôsobom zmení systém, ktorý od roku 2018 zavádzal na Slovenku druh sociálneho podnikania vystavaný na sociálnych podnikoch. Samotné Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny bolo napádané, že nekoná a systém sociálnej ekonomiky je zneužívaný. Boli sme súčasťou aj stretnutia k Predbežnej správe k novele zákona 112/2018 Z. z. (ďalej len „Novela“), ktoré malo za cieľ prediskutovať pripravovanú Novelu a nájsť konsenzus medzi štátom a sociálnymi podnikateľmi. Postupne si spoločne preberieme jednotlivé body a zameriame sa najmä na tie najviac diskutované. 

V návrhu Novely sa objavilo, aby posudkový lekár úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) rozhodoval, či je pracovná pozícia vhodná pre invalidné, alebo ZŤP osoby, koľko hodín môže človek so zdravotným postihnutím pracovať a koľko hodín asistenta mu „pridelí“ – a to plošne každé 2 roky. Takéto právomoci však patria pracovnej zdravotnej službe (PZS), ktorá pozná konkrétne pracovisko a riziká. Prekrytie kompetencií by znamenalo duplicitu, oneskorenia a vyššie riziko svojvôle.

V nasledujúcom texte sa dozviete: Čo sa navrhuje? Ako je to teraz v zákone stanovené, Kto má pri posudzovaní pracovných vecí aké kompetencie? Či je takýto Návrh priechodný a kde sú riziká a aký by to malo dopad?

Čo sa navrhuje

V prípade zdravotne znevýhodnených osôb sa bude požadovať posúdenie spôsobilosti tejto osoby na konkrétne pracovné miesto (pracovnú činnosť), vrátane potreby pracovného asistenta posudkovým lekárom úradu práce.

Na stretnutí k Predbežnej informácii o pripravovanej Novele zákona 112/2018 Z. z., bol legislatívnym odborom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny a Sekciou sociálnej ekonomiky prezentovaný názor, že „Posudkový lekár úradu práce by nezasahoval do kompetencii pracovnej zdravotnej služby ale posudzoval by invalidné osoby a osoby ZŤP na účel kompenzácie vyrovnávacieho príspevku  a rozhodoval by o tom, či sú pridelení na pracovnú pozíciu „správne“ vzhľadom k svojmu zdravotnému znevýhodneniu a taktiež bude môcť určiť rozsah hodín a rozsah pracovnej asistencie.

V skratke:

  • Posudkový lekár ÚPSVaR má určovať „vhodnosť“ pracovnej pozície.
  • Má stanovovať maximálny rozsah práce (hodinové limity).
  • Má určovať rozsah pracovného asistenta (počet hodín).
  • Má sa to prehodnocovať každé 2 roky bez ohľadu na reálnu zmenu stavu alebo práce.

Čo dnes hovorí zákon 112/2018 Z. z. (§ 25a)

Aktuálny § 25a len zavádza lekársku posudkovú činnosť na účely tohto zákona – t. j. posúdenie, či má osoba dlhodobé zdravotné postihnutie vo vzťahu k opísanej pracovnej činnosti. Žiadosť podáva samotná osoba, prikladá sa opis práce (vrátane kategórie práce) a výpis zo zdravotnej dokumentácie. Výsledkom je lekársky posudok, kde sa uvedie, či osoba má alebo nemá dlhodobé zdravotné postihnutie v súvislosti s danou činnosťou. Nič viac (žiadne „hodiny, vhodnosť pozície, limity práce“) tam dnes nie je.

Inými slovami: § 25a dnes neposudzuje zdravotnú spôsobilosť na prácu ani nenariaďuje pracovné obmedzenia – iba existenciu dlhodobého ZP vo vzťahu k opísanej práci.

Čo (a kto) posudzuje zdravotnú spôsobilosť na prácu – PZS podľa zákona 355/2007 Z. z.

Podľa § 30a zákona o verejnom zdravotníctve je PZS oprávnená a povinná:

  • dohliadať na pracovné podmienky, posudzovať zdravotnú spôsobilosť na prácu prostredníctvom lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, a poskytovať poradenstvo v BOZP, vrátane návrhov úprav pracoviska.
  • Lekár PZS vydáva „lekársky posudok o zdravotnej spôsobilosti na prácu“ so zákonným záverom len v troch možnostiach: spôsobilý, spôsobilý s dočasným obmedzením, alebo dlhodobo nespôsobilý – a posudok obsahuje faktory práce, kategóriu práce a ďalšie náležitosti. Existuje aj formálne opätovné preskúmanie podľa § 30g.
  • Zákon upravuje aj kategorizáciu prác (1.–4. kategória) podľa rizík – práve preto PZS musí hodnotiť konkrétne pracovisko a jeho faktory, nie posudzovať „od stola“ bez znalosti pracovných podmienok.

V skratke:

  • PZS (zákon 355/2007 Z. z.) posudzuje zdravotnú spôsobilosť na konkrétnu prácu a pracovisko; výstup: spôsobilý / spôsobilý s obmedzením / dlhodobo nespôsobilý + návrhy úprav.
  • ÚPSVaR rozhoduje o príspevkoch (napr. pracovný asistent) na základe podkladov vrátane posudku PZS a opisu práce.
  • Sociálna poisťovňa posudzuje invaliditu (pokles schopnosti pracovať); kontrolu nariaďuje pri predpoklade zmeny.
  • ÚPSVaR pri ŤZP posudzuje odkázanosť na kompenzácie; nie je to posudok pracovnej spôsobilosti.
Nenašli ste čo ste hľadali?

Neváhajte nás kontaktovať

V čom je zásadný problém

Samotný názor, že „Posudkový lekár úradu práce by nezasahoval do kompetencii pracovnej zdravotnej služby ale posudzoval by invalidné osoby a osoby ZŤP na účel kompenzácie vyrovnávacieho príspevku  a rozhodoval by o tom, či sú pridelení na pracovnú pozíciu „správne“ vzhľadom k svojmu zdravotnému znevýhodneniu a taktiež bude môcť určiť rozsah hodín a rozsah pracovnej asistencie.“ Má  v sebe rozpor a o:

  • Z čoho bude vychádzať posudkový lekár úradu práce pri určovaní príspevku, ak nie z informácii, ktoré hodnotí výhradne len pracovná zdravotná služba?
  • Čo bude tvoriť podklad pre účel stanovenia výšky kompenzácie (vyrovnávacieho príspevku dodatočných príspevkov a príspevkov na pracovného asistenta) a jeho formu krátenia, ak novovytvorená pozícia/oprávnenie posudkového lekára na ÚPSVaR, nie je oprávnená posudzovať pracovné prostredie, faktory práce a ak b& to robila, išlo by o duplicitu s PZS a rozhodovaniami od stola bez overených informácii? 
  • Kto bude účastníkom konania? Zamestnávateľ nemôže žiadať posudok za tretiu osobu a mať informácie o jej zdravotných záznamoch a nahliadať do nich (rozpor už aj v GDPR, zákonníkom práce).
  • Rozsah pracovného času je určený zákonom alebo v zmysle zákona určí zamestnávateľ s prihliadnutím na zdravotný stav a odporúčania PZS.

 

V skratke:

  • Kompetenčný stret s PZS – posudzovanie „vhodnosti“ a limitov patrí PZS, nie ÚPSVaR.
  • Duplicita – jeden človek by bol posudzovaný viackrát tými istými otázkami z rôznych rezortov.
  • Plošná periodicita „každé 2 roky“ ignoruje riziká práce a stav zamestnanca.
  • Riziko svojvôle a korupcie – rozhodovanie „od stola“ bez znalosti pracoviska.
  • Rozpor s princípom primeraných úprav a právom na prácu – najprv treba upraviť pracovisko, až potom obmedzovať.

Príklad z praxe

Pán Izidór by mal vykonávať prácu ako: Administratívna pracovná sila na 8 hodín denne. Pán Izidór je zamestnanec so Zdravotným znevýhodnením a potrebuje občas pomoc pri manipulácii so šanónmi. PZS navrhne ľahšie šanóny, vozík, rotáciu úloh a prístup k asistentovi „na zavolanie“. V navrhovanom režime by však Posudkový lekár ÚPSVaR mohol bez znalosti pracoviska určiť: „len 4 hodiny práce a 1 hodina asistenta denne“, čo by bolo neflexibilné a pre zamestnávateľa aj zamestnanca nepraktické. Ak sa na to pozriem v číslach, ktoré budú vchádzať už z pripravovanej novely, tak zamestnávateľ získa od ÚPSVaR kompenzáciu na pána Izidóra 343,13Eur.- bruttona pracovného asistenta (tu použijeme ešte výpočet z roku 2025 s prihliadnutím, že pán Izidór má invaliditu nad 70%) 115,21Eur.- brutto. V reálnej praxi, je takýto model nepoužiteľný a to z dôvodu, že je nereálne nájsť pracovného asistenta na 1 hodinu a zamestnávateľ tiež zváži, či sa mu za daných podmienok pán Izidór ekonomicky oplatí. Dôsledok by bol, že síce štát ušetril na poskytnutí príspevku ale pribudli mu dvaja nezamestnaní v systéme.

Pracovný asistent má byť nápomocný pri činnostiach, ktoré pán Izidór nevie sám zvládnuť vzhľadom na svoje zdravotné znevýhodnenie. Ak PZS nastaví pracovné prostredie zamestnávateľovi tak, aby bol pán Izidór schopný vykonávať danú pracovnú pozíciu, tak pri svojom návrhu zohľadní aj pracovného asistenta a tým sa zvýši flexibilita, využije sa potenciál pracovnej sily, zabezpečí sa dorovnanie výkonu pracovným asistentom v porovnaní so zdravou osobou a účelne sa využijú aj finančné prostriedky poskytované ÚPSVaR. Navyše sa tým aj zvýši šanca zamestnávateľa, že pre pána Izidóra  nájde pracovného asistenta.

Nezabúdajme na to, že pracovný asistent má byť k dispozícii pre osobu so zdravotným znevýhodením, pomáhať jej s úkonmi, ktoré sama nezvláda, nie nahrádzať prácu zdravotne znevýhodnenej osoby, pomáhať jej v integrácii na pracovný trh a zvykať si na pracovné prostredie, dorovnávať pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť zdravotne znevýhodnenej osoby v porovnaní so zdravou osobou a celá pomoc je orientované na zabezpečenie integrácie a nie na výkon na čas (rozumej, čo aj viac vyrobiť za daný pracovný čas).

Čo navrhujeme

  • Nenechať ÚPSVaR rozhodovať o pracovnej spôsobilosti a hodinách – to je úloha PZS.
  • 25a má len potvrdzovať existenciu dlhodobého ZP (ako doteraz).
  • Príspevok na pracovného asistenta má ÚPSVaR určovať na základe posudku PZS a opisu práce, nie „od stola“.
  • Opätovne posudzovať len pri zmene zdravotného stavu alebo práce/pracoviska, prípadne viazať na periodicitu PZS/LPP – lekárska preventívny prehliadka.

FAQ

Kto určuje, či je pozícia zdravotne vhodná? – PZS, lebo posudzuje konkrétne riziká a vie navrhnúť úpravy.

Prečo je 2‑ročná povinná kontrola problém? – Ignoruje rizikový profil práce a reálnu zmenu stavu.

Môže o asistencii rozhodovať ÚPSVaR? – Áno, ale na podkladoch PZS a opisu práce, nie „od stola“.

V nasledujúcom Článku pokračujeme a dozviete sa: Kto rozhoduje o čom dnes — § 25a zákona č. 112/2018 vs. PZS (355/2007)

Odkaz na Podrobná analýza a návrhy k Bod: V prípade zdravotne znevýhodnených osôb sa bude požadovať posúdenie spôsobilosti tejto osoby na konkrétne pracovné miesto (pracovnú činnosť), vrátane potreby pracovného asistenta posudkovým lekárom úradu práce. TU

Kľúčové slovné spojenia a vyhľadávacie frázy

Posudzovanie zdravotného postihnutia v sociálnej ekonomike, Kompetencie pracovnej zdravotnej služby (PZS), Úloha ÚPSVaR pri zamestnávaní zdravotne znevýhodnených osôbm, Novela zákona o sociálnej ekonomike 112/2018 Z. z.