Novela § 70 ods. 18 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, v znení neskorších právnych predpisov (Nariadenie a dochádzky – kde sa stala chyba?)

pracovná asistencia a dochádzka nezákonný postup úradov práce novela zákona o službách zamestnanosti 2025 novela zákona o službách zamestnanosti 2025 novela zákona o službách zamestnanosti 2025 novela zákona o službách zamestnanosti 2025

O tom, že sa novelou zákona č 5/2004 Z. z o službách zamestnanosti, v znení neskorších právnych predpisov, zmenil spôsob podávania žiadostí sme sa venovali v zvlášť článku (odkaz tu). V posledných mesiacoch (po novele od 01.09.2025) začali úrady práce celoplošne vyžadovať od zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré využívajú pracovnú asistenciu, špecifické dochádzkové listy podľa interného vzoru úradu. Úrady zároveň podmieňujú vyplatenie príspevku tým, že klient túto „vzorovú dochádzku“ predloží.

Je tento postup miestne príslušných úradov oprávnený? Zlepší takýto postup kontrolu, alebo len zvýši administratívnu záťaž, už aj tak preťaženého systému?  Čo mám ako klient urobiť?  Na tieto otázky sa pokúsime odpovedať nižšie  v článku.


Na prvý pohľad ide o administratívny detail, no v skutočnosti je tento postup v rozpore so zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, v znení neskorších právnych predpisov a ďalšími právnymi predpismi (§ 70 ods. 18 a § 59 zákona č. 5/2004 Z. z., § 99 zákona č. 311/2001 Z. z. (Zákonník práce), § 3 ods. 2 až 7 zákona č. 71/1967 Zb. (Správny poriadok), § 3 a § 4 zákona č. 305/2013 Z. z. (Zákon o e-Governmente).

Kde sa stala chyba?

Ustanovenie § 70 ods. 18 zákona č. 5/2004 Z. z. jasne hovorí, že ústredie (ÚPSVaR) určuje vzory formulárov len pre tie žiadosti, ktoré zákon výslovne uvádza – napríklad podľa § 22 ods. 4, § 29 ods. 7, § 52 či § 54., patrí tam aj žiadosť v rámci uplatňovania aktívnych opatrení na trhu práce a žiadosť v rámci podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím.

Dochádzka pracovného asistenta medzi nimi nie je uvedená. Zákon tiež neustanovuje, že úrad môže diktovať formu vedenia dochádzky alebo rozsah jej obsahu. Dochádzka je interný, podporný doklad, nie zákonom predpísaný formulár. Ak teda úrad odmietne vyplatiť príspevok len preto, že klient nepoužil ich vzor, ide o konanie nad rámec zákona.

Povinné podklady, ktoré už úrad má


Podľa § 59 zákona č. 5/2004 Z. z. musí byť uzatvorená zmluva s pracovným asistentom, ktorá obsahuje zákonom stanovené náležitosti — najmä rozsah, činnosti, čas výkonu a spôsob financovania.


Úrad práce už pri schválení príspevku:

  • má k dispozícii zmluvu o pracovnej asistencii (§ 59 ods. 7),
  • má zoznam činností vykonávaných asistentom (§ 59 ods. 1),
  • a klient každý mesiac deklaruje žiadosť o úhradu spolu s dochádzkou podľa § 99 Zákonníka práce.

Máme za to, že miestne príslušný úrad ani ústredie preto nemajú právny základ požadovať dodatočný, detailne špecifikovaný rozpis činností (napr. hodinové rozpísanie úkonov), keďže tieto informácie sú už súčasťou zákonom predpokladaných podkladov.

Interné usmernenie ≠ záväzný predpis


Ak ústredie vydalo tzv. „usmernenie“ pre úrady práce, ide len o interný metodický pokyn. Takéto usmernenia:

  • nemajú normatívnu povahu,
  • nie sú právne záväzné pre občanov, iba pre úradníkov,
  • a nemôžu ukladať nové povinnosti nad rámec zákona (pozri § 3 ods. 2 – 7 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní).

Usmernenie teda môže mať len odporúčací charakter a úrady nemajú zákonné oprávnenie sankcionovať klienta za to, že nepoužije ich vzor dochádzky.

Nenašli ste čo ste hľadali?

Neváhajte nás kontaktovať

Vedomé porušovanie zákonnosti

Máme za to, že takéto vedomé pokračovanie v nezákonnom postupe má znaky závažného porušenia zásad zákonnosti správneho konania (§ 3 ods. 2 – 7 zákona č. 71/1967 Zb.) a môže naplniť materiálny znak zneužitia právomoci verejného činiteľa podľa § 326 Trestného zákona.


Úrady práce boli na nezákonnosť svojho postupu upozornené a sú oboznámené so skutočnosťou, že konajú nad rámec zákona. Napriek tomu v tomto postupe vedome pokračujú s odkazom na interné usmernenie, čím sa dopúšťajú závažného porušenia zásad výkonu verejnej správy.

Príklad č. 1: Pán Izidor a jeho pracovný asistent

Situácia:
Pán Izidor zamestnáva osobu so zdravotným postihnutím. Na výkon práce mu Úrad práce schválil príspevok na pracovnú asistenciu podľa § 59 zákona č. 5/2004 Z. z. Pán Izidor má s asistentom uzavretú zmluvu, v ktorej sú uvedené všetky zákonom požadované náležitosti – rozsah činností, čas výkonu aj podmienky financovania (obdobne to platí aj pri SZČO).


Každý mesiac predkladá úradu:

  • žiadosť o úhradu príspevku, ktoré obsahuje vyhlásenie žiadateľa
  • doklad o vyplatení mzdy / odmeny pracovnému asistentovi,
  • prehľad odpracovaných hodín (dochádzku).

Zmluvu o pracovnej asistencii(užívateľ pracovnej asistencie a pracovný asistent) má miestne príslušný úrad k dispozícii, taktiež aj činnosti vykonávané pracovným asistentom.

Problém:

Úrad práce pánovi Izidórovi oznámi, že jeho vlastná dochádzka nestačí a musí používať „vzor úradu“, kde má asistent vypisovať presný popis každej činnosti po hodinách. Úrad zároveň upozorní, že bez tohto tlačiva príspevok nevyplatí.

V čom je chyba:

Úrad prekračuje zákonné oprávnenia – takúto povinnosť žiadny zákon neustanovuje. Úrad si svojvoľne rozšíril požiadavky nad rámec § 59 a § 70 zákona č. 5/2004 Z. z., pričom ide o interné usmernenie, ktoré nemá právnu záväznosť voči občanom.


Ako má pán Izidor postupovať:

  1. Písomne požiada úrad o písomné zdôvodnenie právneho základu požiadavky na konkrétnu formu dochádzky.
  2. Ak úrad odpovie, že ide o interné usmernenie, môže podať sťažnosť alebo podnet na prokuratúru na preskúmanie zákonnosti postupu úradu.
  3. Pokračuje vo vedení vlastnej evidencie dochádzky v rozsahu, ktorý zodpovedá zákonu a zmluve o pracovnej asistencii a zároveň vie vždy jasne preukázať výkon činnosti svoj a pracovného asistenta.



Dochádzka pracovného asistenta nie je zákonom predpísaným dokumentom. Úrady práce môžu takýto vzor poskytnúť len ako odporúčanie, nie ako záväznú podmienku.
Ak orgán verejnej správy odmieta vyplatiť príspevok na základe interného usmernenia, koná nezákonne a môže tým spôsobiť ujmu na právach občana.

Takýto krok nevylepšil ani spôsob kontroly, iba administratívne zaťažil, nielen užívateľov pracovnej asistencie, ale v konečnom dôsledku aj miestne príslušné úrady práce, ktorým narastie byrokratické práca s kontrolou niekoľkostranových dochádzok.

Takýto vedomý postup verejných inštitúcií má nielen etický, ale aj právny rozmer, ktorý môže byť predmetom dohľadu prokuratúry.

Kľúčové slovné spojenia a vyhľadávacie frázy

Novela zákona o službách zamestnanosti, pracovná asistencia a dochádzka, nezákonný postup úradov práce